skifun

skibill Katafygio-Oiti

Αποστολέας Θέμα: Λιγα λογια για το carving(καρβινγκ)!!  (Αναγνώστηκε 2668 φορές)

Αποσυνδεδεμένος fileasfog

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 598
Λιγα λογια για το carving(καρβινγκ)!!
« στις: Οκτώβριος 16, 2006, 11:19:56 πμ »
 Τι είναι το κάρβινγκ?
 Ως κάρβινγκ οριζουμε αλλεπαληλες διαδοχικες στροφες με τη λιγοτερη δυνατη πλαγιολισθηση. Πιο ειδικα θα το χαρακτηριζαμε ως εναν τροπο πραγματοποιησης στροφων που προερχεται απο τη δραση εξωτερικων δυναμεων μονο στο συστημα "χιονοδρομος-πεδιλα".
 
 Το κάρβινγκ είναι για όλους?
 Το καρβινγκ ειναι πραγματικα για ολους, διοτι βασει της κατασκευαστικης ακολουθιας του πεδιλου, ειμαστε αναγκασμενοι να φερουμε τα καρβ-πεδιλα μας με τετοιο τροπο σε επαφη με το εδαφος, ωστε ν α πραγματοποιησουμε μια -πολλες στροφες, με τις πιο οικονομικες κινησεις. Η οικονομια της κινησης συνεπαγεται και την ασφαλεια του χιονοδρομου. Επισης η χρηση και των δυο ποδιων, καθως και η χρησιμοποιηση μεγαλων μυικων ομαδων, μειωνουν παρα πολυ τον κινδυνο τραυματισμου. Ολα αυτα θα μπορουσαμε να τα χαρακτηρισουμε με μια λεξη: σωστη χρηση της συσκευης και απο αυτη τη σωστη χρηση φτανουμε στο καρβινγκ, που ειναι για ολους.
 
 Γιατί είναι τόσο επαναστατική η ιδέα του κάρβινγκ?
 Απο τοτε που ο ανθρωπος πατησε πανω σε πεδιλα, δημιουργηθηκε και το ερωτημα πως μπορω να φερω τα πεδιλα σε επαφη με το χιονι, προκειμενου να επιτυχω την αλλαγη κατευθυνσης απο ευθεια σε ημικυκλικη. Στα περιπου 100 χρονια παρουσιας οργανωμενου Αλπικου σκι, οι διαμαχες για αυτο το ερωτημα υπηρξαν και παραμενουν εντονες. Δεν θα μπω σε λεπτομερειες, μια και δεν ειναι αυτος ο σκοπος της σελιδας αυτης, αλλα θα αναφερω το εξης: Μετα απο 100 χρονια ο ανθρωπος κατασκευασε πεδιλα που αντιπροσωπευουν τη μετακινηση του στο χιονι. Με απλα λογια κατασκευασε ενα εργαλειο, που εχει τετοια κατασκευαστικη ακολουθια και παραμετρους, ωστε να περιεχει την γνωση του αποτελεσματος.

Μπερδευτηκατε λιγο; Μπορω να φτιαξω ενα πεδιλο που, λογω κατασκευης, θα μου υπαγορευει με ποιο τροπο θα πρεπει να το φερω σε επαφη με το χιονι, προκειμενου να δημιουργησω την στροφη-ες, αλλα ταυτοχρονα θα μου επιτρεπει, αναλογα με το εδαφος που θα επιλεξω, η κινηση αυτη να ειναι παντα οικονομικη και ασφαλης. Πως αγοραζουμε αυτοκινητο με συστηματα ασφαλειας, οπου η κατασκευαστικη ακολουθια εγγυαται την ασφαλεια μας, κατι αντιστοιχο συμβαινει και εδω. Ποτε αλλοτε η κατασκευη πεδιλων σκι δεν υπηρξε τοσο επαναστατικη και τοσο αποτελεσματικη.
 
 Σε ποιές κατηγορίες χωρίζονται τα κάρβ-σκι?
 Τα καρβ σκι, οπως ολα τα σκι, χωριζονται σε διαφορες κατηγοριες. Πριν ξεκινησω να απαριθμω τις κατηγοριες αυτες, θελω να τονισω οτι ο χωρισμος των καρβ πεδιλων σε διαφορες κατηγοριες ειναι ουσιαστικος και αυτο γιατι καθε κατηγορια αντιπροσωπευει και μια κατασκευαστικη παραμετρο, κατα συνεπεια και ενα διαφορετικο αποτελεσμα.
Παρτε βαθια ανασα και ξεκιναμε:

Αγωνιστικα καρβ.
Σε αυτη την κατηγορια υπαρχουν πεδιλα κατασκευασμενα απο υψηλης ποιοτητος υλικα, αλλα το βασικο τους γνωρισμα ειναι οτι το εμπρος μερος του σκι εχει πλατος εως 98 χιλιοστα ενω το πισω μερος εως 90 χιλιοστα.Οτιδηποτε μεγαλυτερο ειναι μονο χαρην εντυπωσιασμου η μαρκετινγκ καθε εταιριας, και αυτο γιατι; Το μεγαλυτερο πλεονεκτημα των καρβ σκι ειναι οτι εχουν την ικανοτητα να μειωνουν την δυναμη πλαγιας διευθυνσης, καθως και να μετατρεπουν την δραση της ροπης λυγισμου απο ευθεια σε καμπυλη. Αυτο με απλα λογια σημαινει οτι υπαρχει ενα συγκεκριμενο ιδανικο πλατος για τα αγωνιστικα καρβ, το οποιο βρισκεται στις τιμες που αναφερω παραπανω. Εαν ενας αθλητης η ενας πολυ καλος σκιερ επιλεξει μεγαλυτερο πλατος, θα εχει να κανει με απωλεια ταχυτητας, εντονη πλαγιολισθηση, ασαφεια στην κατευθυντικοτητα, και μια φοβερα αργη αλλαγη των ακμων.

Ολραουντ καρβ.
Σε αυτη την κατηγορια ανηκουν τα περισσοτερα καρβ σκι και ειναι και η κατηγορια, οπου ολες οι εταιριες δινουν τη μεγαλυτερη σημασια. Αυτη η κατηγορια αποτελει την επιλογη των περισσοτερων σκιερ και τα πλατη κυμαινονται εως 104 χιλ.για το "φτυαρι" και εως 97 για την ουρα. Το σημαντικο σε αυτη την κατηγορια ειναι οτι το "παιχνιδι " μεταξυ ουρας και φτυαριου παρουσιαζει τετοιο ευρος, ωστε πραγματικα να υπαρχουν πεδιλα με πολυ συγκεκριμενη, καθως και με πολυ ευρεια χρηση. Χαρακτηριστικο αυτης της κατηγοριας ειναι η μεγαλη κατευθυντικοτητα, η πολυ καλη σταθεροτητα και ελαστικοτητα και γενικοτερα η πολυ φιλικη στον χρηστη συμπεριφορα του σκι.

Τα ευκολα καρβ, easy carves.
Εδω μιλαμε για πραγματικα εργαλεια. Ειναι πεδιλα, οπου το φτυαρι και η ουρα εχουν το ιδιο πλατος και απευθυνονται κυριως σε μαθητευομενους σκιερ η εντελως αρχαριους. Το μεγαλυτερο προβλημα οπιουδηποτε ασχολειται με το σκι ειναι η διατηρηση του σταθερου κεντρου βαρους. Η κατασκευαστικη ακολουθια αυτων των πεδιλων δινει τη δυνατοτητα, η δυναμη πλαγιας παρεκκλισης να δρα με τετοιο τροπο, ωστε ολες οι παραμετροι του πεδιλου να δουλευουν σε προς οφελος του χιονοδρομου. Τι ειναι η δυναμη πλαγιας παρεκκλισης, αναρωτιεστε.
Φανταστειτε μια δυναμη που ξεκιναει απο το αρχικο σημειο Α επαφης του πεδιλου με το χιονι, διαπερνα λοξα το πεδιλο και καταληγει σε ενα σημειο Β. Η δραση αυτης της δυναμης απο το Α στο Β θα αυξησει τη ροπη λυγισμου του πεδιλου, με τα αποτελεσματα που αναφεραμε παραπανω, ενω εαν αυτη η δυναμη παραμεινει αναμεσα στα δυο σημεια επαφης, τοτε δεν εκδηλωνεται πλαγιολισθηση. Καταλαβαινετε επομενως οτι ο καθε σκιερ που θα χρησιμοποιει ενα τετοιο σκι και θα βρισκεται σε ενα αρχαριο, μεσο επιπεδο, θα νιωθει περισσοτερη ασφαλεια και, κατα συνεπεια, θα εκδηλωνει μεγαλυτερη κινητικοτητα. Αξιζει να σας αναφερω οτι με αυτον τον τροπο κατασκευαστηκαν τα πρωτα καρβ και οποισδηποτε θελει να μυηθει στο αλπικο σκι ας δοκιμασει ενα τετοιο πεδιλο. Ειμαι σιγουρος οτι η επιτυχια του θα ειναι εξασφαλισμενη. Για τους πιο μυημενους να αναφερω οτι η δυναμη πλαγιας παρεκκλισης δινεται απο τη σχεση:

- h= mP/ cs

οπου mP ειναι η τιμη της μεσης καθετης ακτινικης φορτισης και

η ελαστικοτητα. Δουλεψτε το λιγο στο μυαλο σας και δειτε τι προεκτασεις και τι συμπεριφορες δημιουργει στη χρηση των πεδιλων αυτη η σχεση.

fun carves.
Η λεξη τα λεει ολα: οταν σκοπος ειναι η διασκεδασηση, τοτε ολοι οι συνδιασμοι ειναι δυνατοι. Ορια δεν υπαρχουν, απλα καβαληστε ενα τετοιο μηχανημα και πηγαινετε μεχρι το οριο της προσωπικης σας διασκεδασης. Προσοχη στους αλλους σκιερ και στους σνόου-μπορντερ, οι οποιο επισης ξεσαλωνουν στο επακρο. Μοιραζομαστε το ιδιο τερραιν και τις ιδιες συνθηκες, με διαφορετικο τροπο, λιγη προσοχη και σεβασμος ο ενας στον αλλο ειναι απαραιτητα.

Καρβ παντος εδαφους.
Μια κατηγορια που πουλαει και δημιουργηθηκε απο την Αμερικη. Σκοπος η κινηση σε δυσκολα εδαφη . Απλα σκεφτειτe ενα δυσκολο εδαφος, διαλεξτε το αντιστοιχο καρβ σκι και φυγατε. Η κατασκευαστικη ακολουθια των πεδιλων αυτων πολυπλευρη. Μοιραζεται πολλα απο την αγωνιστικη τεχνολογια των καρβ, την αλλραουντ κατηγορια και τα εξωτικα υλικα δινουν μια συμπεριφορα, που ουτε την εχετε φανταστει. Η χαρα των εκτος πιστας σκιερ.

Σαν τελευταια κατηγορια αφησα την μεγαλυτερη καινοτομια στον χωρο του καρβ σκι.
Τα ασυμμετρα καρβ.
Οπως καταλαβαινεται ειναι καρβ πεδιλα, τα οποια στο τελειωμα της ουρας εκδηλώνουν ασυμμετρια κατασκευης. Εδω μιλαμε για πραγματικο εργαλειο για την πραγματοποιηση στροφων. Οποιοσδηποτε θελει να βιωσει την αισθηση της απολυτης στροφης ή να κανει τα πρωτα του βηματα στο αλπικο σκι, πρεπει να δοκιμασει ενα τετοιο πεδιλο. Η ασυμμετρια ειναι το καλυτερο εργαλειο μαθησης της στροφης για το αλπικο σκι. Ειναι η απολυτη ιδεα στη δημιουργια των καρβ σκι. Κατασκευαστικες λεπτομερειες δεν σας αναφερω, γιατι αποτελει το αγαπημενο μου θεμα, και σιγουρα θα βαρεθειτε. Απλα δοκιμαστε τα!

Εδω ολοκληρωνεται και η αναφορα στις κατηγοριες των καρβ σκι. Οπωσδηποτε στην αγορα ισως διαπιστωσετε οτι υπαρχουν περισσοτερες ή λιγοτερες κατηγοριες . Αυτο ειναι αποτελεσμα της εκαστοτε πολιτικης μαρκετινγκ της καθε εταιριας. Ειμαι σιγουρος οτι τα βασικα επιπεδα τα καταλαβατε και ειμαστε ετοιμιο για τη μεγαλη ερωτηση. 
 
 Τι ύψος πρέπει να έχουν τα κάρβ-σκι?
 Αυτη ειναι η αγαπημενη μου ερωτηση. Οι απαντησεις που ακουγονται ειναι περα απο το οριο της φαντασιας, και αν η επιλογη ενος καρβ πεδιλου δεν ειχε να κανει και με την σωματικη σας ακεραιοτητα, θα ελεγα οτι εχουνε πλακα.

Η συνηθης απαντηση λοιπον ειναι οτι πρεπει να ειναι πιο κοντα απο το υψος σας. Μερικες εταιριες μαλιστα εχουν ορισει και πινακες για το ποσο κοντο πρεπει να ειναι το σκι σας, αλλοι παλι "ειδικοι" καταφευγουν σε πιο πρακτικους τροπους, που εχουν να κανουν με το στοκ στη αποθηκη τους η με την αντιστοιχη παραγγελια τους.

Ας παρουμε τα πραγματα απο την αρχη. Απο το 1974 γνωριζουμε τα αποτελεσματα του Δρ. Σομποτκα σε ερευνες σε μοντελλα του σκι και αναφερει το εξης: το κοντυτερο πεδιλο με το φαρδυτερο φτυαρι θα εκτελεσει την μικροτερη δυνατη ακτινα στροφης στο μικροτερο δυνατο χρονο. Ολα κατανοητα μεχρι εδω, αλλα υπαρχει ενας παραγοντας ο οποιος λεγεται ελαστικοτητα του πεδιλου και ειναι κατασκευαστικος παραγοντας . Υπαρχει επισης η δυναμη πλαγιας παρεκλισσης, και ολα αυτα δενουν μαζι με το μηκος του σκι σε μια σχεση που μας λεει οτι:

F=1/2Slmp/cs

Με απλα λογια η η δυναμη μεσης παρεκλισης θα εξαρταται παντα ειτε απο το μηκος του πεδιλου, ειτε απο την γωνια στηριξης του πεδιλου. Και για να μην κανω τα πραγματα πολυπλοκα, μπορω να φτασω στο επιθυμητο αποτελεσμα, το οποιο π.χ ειναι η επιλογη ενος αγωνιστικου πεδιλου, απο πολλους δρομους... Να μειωσω το φαρδος και να αυξησω το μηκος του πεδιλου, μειωνοντας τη γωνια στηριξης, και να κρατησω την ελαστικοτητα σε μεγαλυτερα ελαστικα επιπεδα ή μπορω να αυξησω το φαρδος, με αντιστοιχη μειωση του μηκους, ενω η ελαστικοτητα να παρει πολυ μικρες τιμες. Ακουγεται πολυπλοκο, αλλα εαν συνδιασετε αυτα που διαβασατε παραπανω, θα δειτε οτι ετσι ειναι. Για την πραξη εχει σημασια να ξερουμε για τι ειδους χρηση προοριζεται το πεδιλο, που θελουμε να αγορασουμε. Απο εκει και περα, βασει του προσωπικου στυλ και με τη βοηθεια του ειδικου, μπορουμε να προβουμε σε μια επιτυχημενη επιλογη. Δικη μου γνωμη: δοκιμαστε και τις δυο εναλλακτικες δυνατοτητες. Θα μεινω λιγο σε αυτο το θεμα, για να σας εξηγησω τι βιωνει οποιοσδηποτε αγαραζει ενα πεδιλο κοντυτερο απο το υψος του χωρις να λαβει υποψη του τις παραπανω παραμετρους.

Λογω του μικρου υψους και του μεγαλου φαρδους, η εκδηλωση της πλαγιας παρεκκλισης θα ειναι εντονη, το πεδιλο θα αλλαξει πορεια με μηδενικη πλαγιολισθηση και εσεις θα ζησετε την ισοδυναμια αδρανειας και βαρυτητας, με ενα αισθημα απωλειας στηριξης εως και ανατροπης. Καταλαβαινουμε επομενως οτι η ελαστικοτητα αποτελει ενα βασικο στοιχειο για την επιλογη του υψους,το φαρδος επισης. Η επιτυχια ερχεται απο τον ιδανικο κατασκευαστικο συνδιασμο και απο την προσωπικη εμπειρια. 
 
 Τι πρέπει να ξέρω αγοράζοντας ένα κάρβ-σκι?
 Η απαντηση εδω ειναι σχετικα απλη. Πρωτα πρεπει να ξεκαθαρισετε το ειδος της χρησης που θελετε να κανετε με το πεδιλο αυτο, καθως και το επιπεδο σας . Εαν συμβουλευθειτε τα τεχνικα χαρακτηριστικα του πεδιλου που δινονται απο καθε εταιρια, και εχετε τη δυνατοτητα ή καλυτερα απαιτησετε να δοκιμασετε το πεδιλο, τοτε σιγουρα θα κανετε μια επιτυχημενη αγορα η τουλαχιστον μια αγορα που θα ικανοποιει απολυτα εσας. Λαβετε υποψην σας οσα αναφερουμε παραπανω και αποφυγετε να πεσετε θυμα του μαρκετινγκ καθε εταιριας.
 
 .....και τα παλιά μου σκι?
 Και εδω η απαντηση ειναι απλη. Πεταξτε τα. Λογω της αλλαγης της κατασκευης των πεδιλων, ολες οι μεγαλες εταιριες προωθουν προγραμματα αποσυρσης των παλιων πεδιλων, με εκπτωσεις που φτανουν σε επιπεδα του 30% . Μη το σκεφτεστε, απλα βρειτε ενα συμφερον προγραμμα που σας ταιριαζει και συνδιαζει και ολα οσα αναφεραμε παραπανω.
 
 Και στο μέλλον τι??
 Το μελλον για την εξελιξη των πεδιλων ειναι μονοδρομος. Οποιοσδηποτε εχει ζησει το σκι με καρβ πεδιλα μπορει να καταλαβει οτι η πορεια ειναι μονοδρομος. Πιστευω οτι γι αυτο το λογο η εξελιξη θα ειναι ουσιαστικη και ακομα πιο πρωτοποριακη . Το μονο πραγμα που ευχομαι να αλλαξει ειναι η αντιμετωπιση απο τις εταιριες σκι στο θεμα προωθησης των προιοντων και να κατανοησουν οτι πουλανε πλεον αθλητικες συσκευες. Πως οταν ψωνισουμε εναν διαδρομο τρεξιματος πρεπει να καταφυγουμε στις οδηγιες χρησεως η να συμβουλευτουμε τον ειδικο, κατι αντιστοιχο πρεπει να γινει και εδω.
Το λαμπρότερο μέλλον πάντοτε θα βασίζεται σε ένα ξεχασμένο παρελθόν!!!

Αποσυνδεδεμένος spearhead

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 14
Απ: Λιγα λογια για το carving(καρβινγκ)!!
« Απάντηση #1 στις: Οκτώβριος 16, 2006, 11:48:26 πμ »
Μπράβο fileasfog. Πολύ ωραίο post!

Μήπως θα μπορούσες να δώσεις λίγες περισσότερες πληροφορίες για την απόσυρση που ανέφερες?

Αποσυνδεδεμένος elgreco

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 511
Απ: Λιγα λογια για το carving(καρβινγκ)!!
« Απάντηση #2 στις: Οκτώβριος 16, 2006, 12:06:01 μμ »
Πολύ ωραίο Post. Save και print επί τόπου.

Μπράβο Λουκά.

Αποσυνδεδεμένος fileasfog

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 598
Απ: Λιγα λογια για το carving(καρβινγκ)!!
« Απάντηση #3 στις: Οκτώβριος 16, 2006, 12:06:58 μμ »
Η αποσυρση συνηθως συμβαινει(απο οτι ξερω)στο εξωτερικο(Αυστρια,Ιταλια).Για ελλαδα δεν ξερω αλλα ευχομαι καμμια σοβαρη εταιρεια να το κανει!ψαξε το λιγο στο ιντερνετ και μπορει να εισαι τυχερος! :laugh:
Το λαμπρότερο μέλλον πάντοτε θα βασίζεται σε ένα ξεχασμένο παρελθόν!!!

Αποσυνδεδεμένος donmeli

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 12
Απ: Λιγα λογια για το carving(καρβινγκ)!!
« Απάντηση #4 στις: Οκτώβριος 16, 2006, 13:12:32 μμ »
Ενδιαφέρον το άρθρο σου φίλε Fileasfog. Αν και δεν μπορώ να πω με σιγουριά ότι το κατανόησα 100% μιας και απαιτείται πιο προσεκτική μελέτη. Από την πρόχειρη ματία όμως που του έριξα έχω να σημειώσω το εξής. Σου έχει ξεφύγει μια σημαντική παράμετρο των carving ski η οποία κατ εμέ είναι και η πλέον σημαντική όσον αφορά την κατάταξη ενός πέδιλου σε μια συγκεκριμένη κατηγορία.  Αυτή η παράμετρος δεν είναι άλλη από την ονομαστική ακτίνα περιστροφής (radius) και αναφέρεται σε όλα τα τεχνικά χαρακτηρηστικά συναρτήση πάντα του μήκους του κάθε μοντέλου. Έτσι λοιπόν η κατάταξη σε κατηγορίες όπως πολύ σωστά επισήμανες ότι υπάρχουν γίνεται  βάση της ακτίνας τους. Τα race carver ή Gs έχουν μεγάλη ακτίνα ( > 16μ)  για να ευνοούν την απαιτούμενη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες για τις οποίες προορίζονται αυτά τα πέδιλα. Στον αντίποδα με ακτίνα <11-12μ. βρίσκονται τα funcarver ή slalomcarver με στόχο τη ευελιξία και τις αστραπιείες εναλαγές πορείας. Στη μέση 13-15μ. βρίσκονται τα Allroundcarver τα οποία προσπαθούν να συνδυάσουν τις αρετές των άλλων δυο κατηγοριών.

Αν τώρα βάλουμε και το πλάτος της μέσης ( στο σημείο κάτω από τη μπότα) διαφοροποιούμε τα πέδιλα βάσει των επιδόσεων στις off-piste διαδρομές. Τα καθαρά πιστάρικα πέδιλα είτε Sl είτε Gs είναι γύρω στα 65mm τα Allround γύρω στα 70 και τα Allmountain γύρω στα 75. Από κει και πάνω αρχίζουν τα freeride (εκτος πίστας) πέδιλα που στις ακραίες περιπτώσεις θυμίζουν στενά snowboard.

Αποσυνδεδεμένος arisk

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 2
Απ: Λιγα λογια για το carving(καρβινγκ)!!
« Απάντηση #5 στις: Οκτώβριος 16, 2006, 13:51:08 μμ »
Το ακόλουθο link αν και παλιό δίνει αρκετές χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με το carving  και όχι μόνοhttp://users.otenet.gr/~mastakas/archives.htm

Αποσυνδεδεμένος kerk216

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 71
Απ: Λιγα λογια για το carving(καρβινγκ)!!
« Απάντηση #6 στις: Οκτώβριος 17, 2006, 21:22:24 μμ »
fileasfog & donmeli πολύ καλή ενημέρωση.
Ευχαριστούμε !

 

GreenPeace climate wwf wwf arcturos